fredag 17 januari 2014

Allt mellan himmel och San Diego

Jag skall försöka att strukturera upp vad jag inte skrivit här på bloggen men som har hänt under tiden fram till idag. Nej jag kommer inte gå igenom vad jag ätit, hur jag sovit eller när jag gått på toaletten. Utan här kommer en generaliserad genomgång.

Skolan
Förra veckan hade vi orientation, vilket innebär att alla internationella studenter träffas för att gå igenom hur det går till med att välja klasser etc. Det var så mycket information att jag knappt fick med mig hälften hem. Men jag tror mig förstå hur själva chrashingen av kurserna kommer gå till. Vi vet alltså inte i förväg vilka kurser vi kommer läsa, utan inte för än nästa vecka när klasserna officiellt börjar, har vi möjlighet att fråga professorn om det finns plats för en till.

Allt som allt skall man läsa 12 units, vilket är 4 kurser värda 3 units var. Jag har letat upp 6st kurser jag är intresserad av, för att ha någon reserv ifall det skulle vara så att en av de kurserna jag vill läsa är fulla. Nästa vecka kommer alltså bli KAOS, då jag måste gå från klass till klass och fråga läraren om jag får vara med (sdsu kan ha sämsta systemet någonsin)

Förövrigt är skolan fantastisk! Campus är typ störren än Borås centrum, gymmet (som FWI är gratis) är underbart! Här behöver man inte stå i kö för löpbandet kan jag lova. Och skulle man tröttna på vikter och cardio kan man ju alltid klättra lite på den enorma klätterväggen. Förutom detta finns det jacuzzi, pool, bastu, simbanor, basketplaner... ja allt!! Restauranger, caféer, matbutiker, smoothie-stånd etc etc. En liten stad kan man säga. Jag skäms inte för att säga att jag pluggar på SDSU kan jag lova!!

Fotboll  
Då dagarna bara flyter ihop, kan jag inte komma ihåg när vi kollade amerikansk fotboll, men det är ju inte så väsentligt. Chargers (san diegos fotbollslag) spelade mot Denver och självklart var vi tvungna att kolla på detta! Ingen av oss visste minsta lilla om reglerna, men med google och trevliga amerikaner tog vi oss igenom matchen med lite förstående i alla fall (väldigt lite) Vi var på en bar, bara några meter bort från vårt hus, där vi sänkte medelåldern ganska rejält, men jävlar vad gött folk. Alla pratade med alla och alla skrek ikapp. Det började med att alla skrek "Lets go chargers, lets go!" och när de sedan visste att matchen redan var förlorad skreks det "Lets go Sweden, lets go!" Man kan ju lugnt säga att det där med uppmärksamhet här i USA är ingenting man behöver söka efter!

Nightlife
Förra fredagen var vi ute och käkade den mest fantastiska maten någonsin. Även detta bara några meter från vårt hus. Worlds famous, ja det borde vara world famous. Brieosten till förrätt skulle vi alla kunna döda för..... Juste, jag skulle ju inte prata om vad jag ätit... Vi åt gott, drack gott och var nästan på väg hem för att lägga oss och somna av matkoma när vi bestämde oss för att dra vidare. Några få kvarter bort låg The firehouse. En bar/resturang/nattklubb där vi drack drinkar natten lång. Jag kan meddela att här frågar dom inte efter 4:or eller 6:or, här kör dom på 50/50 eller kanske t.o.m 80/20. 

Varje tisdag är det TACO-TUESDAY vilket innebär att alla, jag menar ALLA äter skitbillig tacos och dricker näst intill gratis margaritas. Detta kan vara det galnaste jag sett. Hela vårt område var ute kändes det som. Klubbarna var knökfulla, och köerna sträckte sig runt knutarna. Här skall jag också tillägga att det ligger bar efter bar längs hela gatan. Jag Emelie och tre andra danska tjejer som vi träffat hade en grymt rolig kväll med massa dans, fantastiskt konstiga människor och såklart, en av de godaste burriton jag någonsin ätit som fyllekäk!

Balboa park
I alla "what to do in San diego" listor, står Balboa park med. Jag kan ärligt inte förstå varför.. Några museum och 20000 parkeringar. Nejtack.. Inget förr oss!

Shopping
Jag säger bara en sak! USA KNOWS SHOPPING!! Billigt, mycket, varierande, sexigt, fint, billigt, billigt, billigt. Vi har ett jätte stort mall påväg till skolan, där det kan hända en gång eller två (läs varje dag) att man stannar till för the greatest shopping of your life..

Nä nu orkar jag verkligen inte skriva mer. Men här har ni, mitt liv i otroligt korta drag. Jag har missat massor, men skitsamma, vill ni veta mer så fråga :D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar